Cum ne echipam corect si ce variante de trasee alegem la Via Ferrata
Primele tentative de amenajare a traseelor de Via Ferrata dateaza din 1492, dar am putea spune ca Via Ferrata s-a nascut in Alpi in 1880 cand ghizii montani din Madonna di Campiglio – Dolomiti au amenajat primele trasee pentru clientii lor. Primul Razboi Mondial a dus la realizarea mai multor trasee in Alpi ce au permis trupelor traversarea portiunilor grele din munti, dupa cum ne informeaza maiaoutdoor.ro/blog
Traseele de Via Ferrata sunt un fel de trasee de alpinism, dar a caror amenajare a necesitat o mai mare implicare si atentie, intalnind aici trepte si pitoane de fier, cabluri metalice si poduri suspendate, toate acestea facilitand accesul si celor care nu au o anumita experienta intr-ale alpinismului.
Pentru a parcurge in siguranta traseele de Via Ferrata aveti nevoie de un echipament special. Acesta este compus din ham de alpinism, casca si chitul de Via Ferrata, mai exact doua carabiniere automate, doua lonje elastice si un absorber. Chiturile de Via Ferrata se gasesc in magazinele care comercializeaza si produse pentru drumetiile pe munte si sunt omologate. Pe traseele mai lungi sunt recomandate manusile. Acestea va pot aduce un confort sporit. Si aceste accesorii pe care le gasiti tot in magazinele de profil sunt special concepute, cu intarituri in zona palmei si a degetelor si au varfurile degetelor taiate. Incaltamintea este foarte importanta si trebuie sa fie cu talpa foarte aderenta si, eventual, rigida sau semirigida.
Daca sunteti la inceput de drum in abordarea traseelor de Via Ferrata este bine sa mergeti cu un ghid montan, pentru a invata corect sa folositi echipamentul, dar si pentru a va ajuta cu sfaturi si chiar a va asigura in portiunile mai grele ale traseului. Informatiile si sfaturile ghidului va vor ajuta sa evoluati si sa ajungeti sa parcurgeti trasee mai dificile intr-un timp mai scurt si mai ales in siguranta.
Nu este recomandat, ba chiar este interzis, sa mergeti in trasee cu un echipament improvizat, uzat sau necertificat, acesta putand cauza accidente grave sau chiar mortale in cazul unor caderi!!!
Echipamentul trebuie verificat constant si inlocuit daca apar urme de uzura sau a caderilor. Praful, nisipul si caderile mici, dar repetate, frecarea de stanci si cabluri, umezeala si chiar soarele (razele UV) pot deteriora de asemenea echipamentul. Durata de viata a echipamentului de Via Ferrata depinde de modul in care este utilizat. Din acest motiv, una dintre recomandari este sa nu fie imprumutat!!!
In Romania, gradele de dificultate ale traseelor sunt intre A si E. Gradul A fiind dat traseelor usoare si foarte bine asigurate, iar cele de tip E sunt mai lungi si amenajate doar cu cabluri si ancore fara iesiri intermediare.
Inainte de a aborda un traseu de Via Ferrata este bine sa verificati prognoza meteo si sa va informati la Salvamont despre starea de intretinere a traseului ales si, eventual, dupa parcurgerea lui sa anuntati probleme constatate (Ex. cabluri rupte sau lipsa).
Este indicat sa aveti la voi trusa de prim-ajutor, apa si telefoanele incarcate, dar, mai ales, sa nu alegeti trasee peste nivelul vostru si/sau al colegilor din grupul vostru de drumetie. Cel mai bine este sa incepeti cu variantele usoare!!!
Traseele de via ferrata de la noi din tara sunt destul de putine. Unele sunt gratuite, altele sunt cu plata. Iata lista traseelor de Via Ferrata, prezentate pe platforma: https://viaferrataromania.wordpress.com/
- Via Ferrata “Turnul lui Liman” – comuna Tomesti, jud. Timis (B) –
B | ↔ 100m | ↑ 80m | 30min vf (1h total) | Gratuit - Via Ferrata “Podu Indian” – Suncuius, jud. Bihor (C/D) –
C/D | ↔ 160m | ↑ 80m | 50min vf (1h20 total) | Plata - Via Ferrata “Piatra Șoimilor” – comuna Corbu, jud. Harghita (3 trasee) (B/C, D, E) –
B/C, D, E | 3 trasee | Gratuit. Traseu principal: E | ↔ 150m | ↑ 100m | 45min vf (3h30 total) - Via Ferrata “Montana” – Suncuius, jud. Bihor (B) –
B | ↔ 170m | ↑ 80m | 30min vf (1h total) | Plata - Via Ferrata “Casa Zmeului” – Vadu Crisului, jud. Bihor (C) –
C | ↔ 215m | ↑ 150m | 1h vf (2h total) | Gratuit - Via Ferrata “White Wolf” – Pestera Muierilor, Cheile Galbenului, Baia de Fier, jud. Gorj (13 trasee) (B; C; D; E) –
B, C, D, E | 13 trasee | Gratuit. Traseu principal: D | ↔ 400m | ↑ 100m | 1h vf (1h30 total) - Via Ferrata “Astragalus” – Cheile Sugaului-Munticelu, jud. Neamt, langa Cheile Bicazului (5 trasee) (A/B; C; C/D) –
A/B, C, C/D | 5 trasee | Plata. Traseu principal: C/D | ↔ 700m | ↑ 285m | 1h30 vf (2h+ total) - Via Ferrata “Wild Ferenc” – Lacul Rosu, Cheile Bicazului, jud. Harghita (C/D) –
C/D | ↔ 200m | ↑ 173m | 50min+ vf (2h+ total) | Gratuit - Via Ferrata “Mocanita” – Peretele Zanelor, Vadu Crisului, jud. Bihor (B) –
B | ↔ 150m | ↑ 110m | 1h+ vf (2h+ total) | Gratuit - Via Ferrata din Pietrele Negre – Vartop, jud. Bihor (B) –
B | ↔ 200m | ↑ 100m | 1h vf (1h45 total) | Gratuit - Via Ferrata “Sky Fly” – Grota lui Hili, Cheile Turzii, jud. Cluj (C) –
C | ↔ 350m | ↑ 200m | 40min vf (3h total) | Gratuit - Via Ferrata “Pericolul Caprelor” – Madaras, jud. Harghita (B/C; C/D) –
B/C, C/D | 2 trasee | ↔ 200m | ↑ 60m | 20min vf (40min total) | Gratuit - Via Ferrata din Cheile Rasnoavei – jud. Brasov (C/D) –
C/D | ↔ 450m | ↑ 250m | 2h vf (2h30 total) | Plata